۳۰ آذر ۱۳۸۷، ۱۶:۱۴

مهمترین دغدغه مرتبط با عدالت موضوع هدفمندسازی یارانه ها است

زنجان - خبرگزاری مهر: مدیر کل دفتر سیاستهای پولی معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: مهمترین دغدغه و اساسی ترین مسئله که به گونه ای با عدالت نیز مرتبط است، موضوع هدفمندسازی یارانه هاست.

به گزارش خبرنگار مهر در زنجان، علی خورسندیان ظهر امروز درهمایش آشنایی با طرح تحول اقتصادی در سالن همایشهای دارالقرآن کریم شهر زنجان افزود: این مهم در طرح تحول اقتصادی از اولویت بالا و بیشتری برخورداراست و دولت به هدفمندسازی یارانه ها بیش از سایر محورهای این طرح، توجه دارد.

وی، ادامه داد: هدف از هدفمند کردن یارانه ها این است که منابع دولت به سمت و سویی برود که بالاترین کارآیی را داشته باشد زیرا در حال حاضر مبلغ زیادی از بودجه دولت، به یارانه ها اختصاص می یابد که این نیز به طور همگن بین مردم توزیع می شود و فشار زیادی را بر منابع دولت وارد می سازد.

خورسندیان، افزود: پرداخت همگانی و کاهش اثربخشی یارانه ها، افزایش بی رویه ی مصرف و فشار بر منابع عمومی بودجه دولت، کاهش رقابت در بازارهای جهانی، رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای خدمات عمومی و زیربنایی در کنار محدودیت منابع، از جمله مشکلاتی بودند که باعث هدفمندسازی یارانه ها شده است.

مدیر کل دفتر سیاستهای پولی معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی  بیشتر میزان را در یارانه‌ها در بخش انرژی عنوان کرد و افزود: با توجه به تحقیقات انجام شده و یارانه‌هایی که در یک بخش کوچک مثلا بنزین اختصاص می‌یابد مشخص می‌شود که 1/1 درصد دهک‌های پایین جامعه از یارانه‌های بنزین استفاده کرده و در حالی که بالاترین دهک کشور 32 درصد از یارانه را در این بخش به خود اختصاص می‌دهد.

خورسندیان هدف از اجرای این طرح را اختصاص بهینه منابع، ارتقای فناوری و افزایش بهره‌وری عوامل تولید، حمایت و توانمند‌سازی اقشار نیازمند و ایجاد فرصت‌های برابر اقتصادی و اجتماعی، توزیع عادلانه درآمدها و منابع و کاهش نابرابری‌ها بین دهک‌های درآمدی و گسترش عدالت اجتماعی، بهبود خدمات بهداشتی، درمانی و گسترش برنامه‌های تامین اجتماعی و توزیع عادلانه بین منابع تجدید ناپذیر کشور و کاهش وابستگی بودجه دولت به در آمد‌های نفتی و افزایش اعتبارات عنوان کرد.

وی با تاکید براینکه اجرای این طرح موجب کمتر شدن فاصله میان دهک‌های درآمدی جامعه می‌شود، یادآورشد: بسترسازی برای تحقق اهداف چشم انداز 20 ساله، تسریع در اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، رفع مشکل ساختاری تورم و ایجاد ثبات اقتصادی، توسعه صادرات صنایع پایین دستی نفت، گسترش فضای رقابتی بین فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد مزیت‌های جدید، امکان حضور موثرتر در بازارهای جهانی و مدیریت مصرف منابع برای جلوگیری از مصرف بی‌‌رویه آنها را از دستاوردهای طرح تحول اقتصادی است.

کد خبر 803071

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha